Mat & Hälsa

VARFÖR KORTTIDSFASTA?

23 augusti, 2018

Denna morgon åt jag en supergod frukost med kaffe med lite kokosolja i (smakfri) för att få lite krämigare smak i kaffet. Ett fröknäcke med avokado samt rostade solros- och pumpakärnor på. Ett löskokt ägg och lite tomater. Tips! Rosta alltid lite mer kärnor och lägg i en skål som snacks till barnen. Mina älskar det och det är ju bara nyttigheter i dessa små frön!

God morgon bloggisar!

Många är nyfikna på korttidsfasta och varför jag gör det. Några av er har också önskat ett inlägg här på bloggen om det så därför tänkte jag skriva lite om det idag och försöka få med hela bilden av varför jag gör det 🙂

Jag älskar att testa saker där jag får utmana mig och jag är alltid så nyfiken på hur just min kropp ska reagera. Jag har via Jonas Colting blivit supernyfiken och inspirerad av hans korttidsfasta och har därför börjat göra det själv, även Fredrik gör det. Det går över förväntan och de positiva effekterna märker jag mer för varje gång.

Hur gör jag?
Ur ett motivationsperspektiv kör jag korttidsfasta i början av veckan. Måndag eller tisdag. Helgen har kanske varit lite väl ”god” om ni förstår vad jag menar och det känns därför extra bra att starta veckan med att inte äta så mycket.
När jag fastar gör jag det middag till middag, dvs 24 timmar. Så säg att jag äter middag kl 19.00 på söndagskvällen och äter inte nästa middag förrän kl 19.00 nästa kväll. Eller klockan 17.00 eller kl: 21.00,  det är inte på timmen noga men cirka 24 timmar plus minus lite.
Under dessa timmar äter eller dricker jag ingenting med energi i. Alltså det som blir över är vatten, kaffe eller te. Jag dricker när jag är törstig och inte mer för att jag just fastar.

 Varför gör jag det?
För att det stärker min hälsa!
Det är dessutom ett perfekt sätt att bryta aptiten och kunna styra själv vad jag vill äta. Det får mitt sug under kontroll och jag känner en känsla mer över hur jag själv bestämmer över vad jag vill äta och inte suget. Dagarna efter en fasta är jag ”neutraliserad” och helgens godbitar finns inte ens i tanken. Godbitarna från helgen har troligtvis innehållit kolhydrater (det är ju den typen av mat som driver suget) och efter en fasta får man så himla bra insikt i hur just kolhydraterna driver suget i en. Alla påverkas vi ju olika av kolhydrater men i min kropp triggar godis, pasta, mackor verkligen mitt sug.
Under fastan ökar fettförbränningen och kroppen rensar också ut skadade celler (skadade celler som i sin tur kan leda till cancer). Man kan såklart få cancer ändå men bra att rensa ut på cellulär nivå.
När du korttidsfastar hamnar kroppen i ett ketogent läge vilket i sin tur bidrar till att man tänker klart och gör en mer fokuserad. Det märks tydligt på eftermiddagen på jobbet när man annars kan vara rätt dåsig i huvudet efter en stor lunch. En annan fördel är också att man helt kan släppa fokuset från mat själva fastedagen. Jag som alltid har matlåda till jobbet tycker det är riktigt gött att inte behöva fundera över vad jag ska ta med mig.
Så sammanfattningsvis fastar jag för att få ett minskat sockerberoende, för bli mera fettförbrännande, för att bli mera klartänkt, för att bli friskare, för att få en föryngrade effekt i kroppen och för att förebygga sjukdomar.
Det finns INGET negativt med att korttidsfasta. Men jag gör det bara en gång i veckan. Målet är liksom inte att sluta äta utan målet är det ni läst ovan 🙂

Det är rätt intressant vilka reaktioner man får över att fasta. Folk häpnar med stora munnar framför en och tycker att ”men Nina man måste ju äta”. Klart man måste det förstår väl jag med!
MEN har inte ätandet också på många sätt blivit lite sjukt?! En normal frukost för många är ett glas juice, en skål sötad yoggi med sötade flingor och en skogaholmmacka med ost och marmelad. DET får mig att häpna! Var är näringen i det? Inte konstigt folk är vrålhungriga till 10-kaffet och fyller på med ytterligare en sockeryoggi med kaksmulor på (müssli alltså)  eller ännu värre, rent av tar och drar i sig en hel kanelbulle. Är det någon som häpnar över det? Nej inte många egentligen för det är ”normalt” och sånt som alla äter tänker nog många?  Men du kan ju bara tänka dig vilken berg- och dalbanan insulinet åker och inte konstigt att många är trötta och jämt och ständigt behöver ”fylla på”. Tänk också vad det kan bidra till för sjukdomar på lång sikt…
Men att jag då fastar och är mån om att äta mat av kvalité och mat som gör att min kropp orkar länge – det väcker diskussioner må ni tro. Så knas!!

Det sista jag vill säga är också att den dagen jag fastar lever jag precis som vanligt. Gör inget annorlunda och många som undrar över träning så gör jag även det. Jag tror lite såhär, ju mer styrd du är av kolhydraterna och lever under dessas sug – ju tuffare är det att fasta.

Vågar du utmana dig med en fastedag? 🙂

KRAM!

 

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Linda 23 augusti, 2018 at 10:56

    I perioder när jag känner att det har blivit lite väl mycket onyttigheter så brukar jag gå på en vlcd diet. Då dricker man enbart. Fastar då mellan 20.00-12.00 så inte fullt lika länge som dig. Men jag måste säga att dessa dagarna jag gör detta och inte är i sockerträsket så mår jag så mycket bättre och tänker bra mycket klarare! Vill även tacka för all inepsration du ger. Först var det inredningen men nu även löpningen! Tack!

    • Reply newhomebynina 23 augusti, 2018 at 11:00

      Hej Linda!
      Åh så roligt att läsa! Och så himla kul att höra någon som kan förstå detta. Det är precis som du säger, sockersuget försvinner och det kan jag bara se fördelar med 🙂
      Tack för att du läser och tack för din kommentar <3
      KRAM

  • Reply Ann-Sofie 23 augusti, 2018 at 11:49

    Intressant läsning! Just efter helgen hade det varit bra att komma i balans igen, men jag avskyr ju att vara hungrig…får lätt ont i huvudet. Men absolut värt att testa! Har du kokosolja i kaffet under din fasta?

    • Reply newhomebynina 23 augusti, 2018 at 12:03

      Hej Ann-Sofie!
      Ja det är ett jättebra sätt att komma på banan 🙂 Jag upplever inte att jag blir så hungrig eftersom jag inte triggar mitt insulin och blodsocker med mat. Jag kan vara 10 ggr mer hungrig på fm på jobbet om jag har ätit frukost hemma tidigt på morgonen. Tanken är därför att du inte ska försöka äta något som triggar din aptit men just till morgonkaffet fungerar det alldeles utmärkt med en tsk smakfri kokosolja till kaffet. Men sen är det bra om du kan låta bli det resten av dagen 🙂
      Kram på dig och lycka till om du provar!!

  • Reply Lisa 23 augusti, 2018 at 17:23

    Hej!!
    Intressant läsning verkligen. Har funderat på att ta en fastedag och nu är det bestämt. Måndag får det bli!!
    Tack för en trevlig blogg och instakonto 🤗

  • Reply Ingrid 23 augusti, 2018 at 19:54

    Intressant! Skulle gärna testa men är lite ”orolig” att jag inte ska fixa det, jag är t ex jätteberoende av min lunch på jobbet. Trodde inte heller det var möjligt att träna samtidigt, du gör alltså det under fastan och inte på din fastedag efter du ätit din måltid på kvällen? Som sagt, man blir sugen på o prova för o se hur man reagerar och om man klarar det 🙂

  • Reply Heidi 23 augusti, 2018 at 23:29

    Glöm dock inte att påpeka att man måste vara frisk för denna typ av fasta. Diabetiker eller vi med sköldkörtel som inte fungerar får inte hoppa över måltider. Jag gläds med dig att denna fasta får dig att må bra, härligt!

  • Leave a Reply