Blogg

TRE GODA & NÄRINGSRIKA FRUKOSTAR!

6 juni, 2018

Hej bloggisar!

Jag får mycket frågor gällande min kost när jag lägger ut bilder på Instagram eller här på bloggen.
Hmm, var ska jag börja?!  Många människor jagar och tänker mycket på kalorierna och kör dieter och snabba ”quickfix” metoder med olika kemiska drycker, fettsnål kost, räknar points mm när de ska vara hälsosamma och gå ner i vikt. Det är inte vad jag tror på! Jag tror man måste skapa sig en hållbar livstil som man känner att man mår bra av och kan leva efter. Man måste äta mat man blir mätt av och som man kan fungera som människa av i olika situationer. Ingenting har en större påverkan på vår långsiktiga hälsa än det som vi stoppar i oss tror jag!

Vad äter vi då? Kort och gott (för det mesta) riktig mat! Det är helt enkelt naturlig och självklar mat som är lagad från grunden och så mycket som möjligt med oförädlade råvaror. Så kort och gott försöker vi skippa pasta, flingor, sötade mejeriprodukter, bröd, juice, färdiga köttbullar, fiskpinnar och andra raffinerade produkter, färdigmat eller halvfabrikat.
Jag försöker tänka så rent som möjligt och försöker välja så oraffinerad och naturlig kost jag kan utan tillsatt socker och konstgjorda fetter. Och mat som är näringsrik, som mättar och som är allsidig. Vi tror på att hellre satsa på en kost som innehåller kött, fisk, ägg, grönsaker, nötter, frön och istället snåla in på spannmål, gryn, mjöl och stärkelserika livsmedel. Det är supergott med socker och kolhydrater, jag vet, men ska inte vara en för stor del av vardagskosten, jag unnar mig det hellre då och då!

Så nu tänkte jag ge er tre favoritfrukostar som tips och som dessutom är näringsrika, mättande och så goda!

Favvorfrukost 1: En omelett såklart med en god och näringsrik sallad till! Detta kanske man inte ställer till med på vardagarna, om man inte är morgonpigg som jag 😉 Men idag på nationaldagen har du kanske tid? 🙂 I salladen har jag en blandsallad, fetaost, oliver, avokado, tomater och en god olivolja. Mums säger jag bara!
Favvofrukost 2: Bananpannkaka med chiafrön, riven cocos, kanel och vaniljpulver. Serverat med jordnötssmör och jordgubbar, lite kolhydrater i både jordgubbar och bananen men med kolhydrater av kvalité!
Vispa gärna en klick grädde till och du har en finfin efterrätt/kvällsfika!
Tror jag gett er receptet innan men gör det gärna igen.
Bananpannkaka
1 banan, 3-6 ägg (det väljer du själv efter tycke och smak), kanel, cocos, chiafrön, vaniljpulver. Mixa alla ingredienser med en stavmixer och stek sedan pannkakorna i riktigt smör. 
Favvofrukost 3: Chiapudding gjord på hallonbas. Recept finns här. Otroligt gott med lite mandelmjölk till. Måste blanda en ny sats här hemma. Astrid äter det så det står ur öronen 😉

Hoppas ni fick lite frukostinspiration!

KRAM

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply