Blogg Vardagen

MYCKET TANKAR FRÅN HELGEN

19 mars, 2018

Baccarat: try out this free game to perfect your baccarat skills Hej måndagsläsare!

Gick er helg lika fort som min?
Vi har haft kalas för Alicia både lördag och söndag så det känns som vi hela tiden planerat, donat och fixat och då lever man inte i nuet precis vilket gör att tiden bara försvinner. Dock fick vi barnpassning av mina föräldrar i lördagskväll vilket öppnade möjligheten för mig och Fredrik att få lite ”vitid” som var så härligt på alla sätt.
Jag känner att vi  behöver det med jämna mellanrum för att hinna stanna upp och se varandra lite, kunna prata till punkt och bara va tillsammans. Mina föräldrar är ju skilda och jag vet vad det vill säga när man som barn lever med föräldrar som inte trivs ihop! Så att satsa på parrelationen är minst lika viktigt för oss som för barnen. Det är en förutsättning att mamma och pappa mår bra för att familjen och barnen ska må bra! 🙂

Och just det här med att må bra är ju inte alls självklart här i livet. Det har jag återigen blivit påmind om i helgen. Att t.ex lida av psykisk ohälsa är något av det värsta man kan drabbas av om du frågar mig. Det är för många svårt att få förståelse för (ni vet -ryck upp dig, skärp dig osv) och för den drabbade svårt att hitta den rätta hjälpen.
Jag har en person som står mig väldigt nära som återigen lider av psykiska problem och det känns fruktansvärt jäkla jobbigt att stå sidan om och jag känner mig så ledsen för dennes skull 🙁
Jag känner mig maktlös och frustrerad att stå och se på utifrån men vet inte hur jag på bästa sätt kan hjälpa?
Jag har då och då genom åren själv mått dåligt psykiskt och jag vet ju med mig själv hur svårt det är att få bukt med och känner också därför att det är så svårt att hjälpa. Jag vet att det måste komma inifrån en själv att vilja ha och ta emot hjälp…. Att någon utifrån ger en massa goda råd och tips kunde bara irritera mig och stressa mig. Man måste som sagt själv känna vad man vill och kan. Dock kanske man inte alltid kan veta eller känna det om man mår riktigt dåligt.
Jag hoppas i varje fall att jag kan vara ett gott stöd till den oroliga själen nära mig – det är det absolut minsta jag kan vara ♥

Hur hade du gjort för att hjälpa?

Något som är väldigt härligt och positivt för må-bra-känslan är i varje fall SOLEN som visar sig just nu! Den har badat i vårt kök i helgen och bilderna blir så ljusa och härliga. Underbart!!

Ta hand om er vänner!

KRAM

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Liselotte Hjärthagen 19 mars, 2018 at 21:36

    ?❤️

  • Reply Fredde 20 mars, 2018 at 13:11

    Detta läste jag

    Råd till dig som anhörig

    Det är svårt att förstå hur tärande det kan vara att leva med ständig ångest och fobikänslor. Till och med vi som är drabbade kan ibland ha svårt att förstå varandras problem och rädslor. Försök emellertid lita på att din vän har det svårt och försök inte att jämföra dina egna erfarenheter av ångest med din väns ångesttillstånd. Det är en ofantlig skillnad mellan den ”normala” ångestnivån som alla människor kan och ska uppleva ibland och den extremt förhöjda som människor med ångestsyndrom upplever. Uppmaningar som ”ta dig i kragen” eller ”skärp till dig” ökar pressen och höjer därmed också ångestnivån hos den som mår dåligt. Å andra sidan hjälper man heller inte den drabbade genom att helt befria honom eller henne från ansvar. En stor del i frigörandet av sin ångestproblematik ligger i modet att konfrontera sig själv och sina tankar. Du som anhörig kan bli världens bästa stöd bara genom att ta reda på fakta om ångestens olika uttryck och effekter och lyssna aktivt när din vän pratar om sina problem. Kanske kan du också bistå din vän i sökandet efter en behandlingsform som är lämplig. Men glöm aldrig bort att dina egna problem och tankar är precis lika viktiga, att även du behöver stöd ibland.

    För dig som anhörig kan följande tips vara viktiga i den drabbades väg mot ett tillfrisknande:

    Kritik
    Ångestsyndrom är riktiga. Inte inbillade. Om den anhörige inte förstår allvaret kommer ett tillfrisknande sannolikt ta mycket längre tid.

    Uppmuntra
    Ingen mår bra att få pålagt en skuld på grund av att andra i en omgivning påverkas negativt av din ångest. Möt istället den drabbade med uppmuntran och positivitet om sin egen förmåga.

    Bakslag
    Undvik att bli besviken då din vän får bakslag. Allas är vår strävan att bli befriade från ångesten. Ingen misslyckas därför avsiktligt.

    Framsteg
    Ibland upplevs framstegen som knappt märkbara. Var observant på framstegen och tala om det för din vän att det leder framåt.

    Exponeringsträning
    Tvinga aldrig den drabbade, men föreslå gärna att ni kanske gemensamt kan träna på olika situationer som framkallar ångest hos den drabbade.

    Medbestämmande
    Glöm inte att låta din vän få möjligheten att själv bestämma och ta ansvar. Det är viktigt att den som lider av ångestsyndrom känner sig stark emellanåt.

    Överraskning
    Låt din vän få veta när och vad som ska ske under exponeringsträningen. Lämna aldrig den drabbade ensam i en svår situation ofrivilligt. Lyssna på din vän.

    Kontakta Svenska Ångestsyndromsällskapet för att få kontakt med andra anhöriga eller bara för att prata.

  • Leave a Reply