Recept & matlagning Vardagen

MJÖLK – EN HELIG KO I SVERIGE

1 februari, 2018

Todeloo bloggisar!

Varning för dig som inte förespråkar LCHF. Gå vidare till nästa inlägg 😉

Ni som följer mig har kanske hängt med på att jag sedan ett halvår tillbaka äter enligt LCHF (igen, varit på och av i rätt många år). Varför jag äter enligt den livsstilen (ja för livstil är det för mig) är för att jag vill äta riktig mat. Jag vill äta mig mätt på riktig, hemlagad mat på bra råvaror utan tillsatser och konstigheter.

Men det här med ens kost kan verkligen väcka känslor hos människorna runt om en. Jag märker ofta i min omgivningen att just denna kosten väcker så mycket frågor och misstänksamhet. Ska du äta så mycket fett? Är inte det farligt?
Men hur blev det kontroversiellt  att strunta i konstgjorda lightprodukter och istället satsa på riktig mat, mat som man blir mätt av? Äter du mat med bra fetthalt blir du ju snabbt mätt och äter därmed mindre.
Det verkar finnas en sådan rädsla för naturligt fett som jag kan inte förstå det?  Men att köpa cola light eller vanlig cola för den delen, snabbmat och en massa godis med socker som är flera hundra gånger mer beroendeframkallande än heroin är man sällan rädd för. Så konstigt hur det kan bli så?!
Rädslan för fett tror i alla fall jag är fel. Förstår inte att det kan vara skadligt att ersätta naturligt fett med dåliga kolhydrater som socker och vitt mjöl. Lightprodukter mättar sämre vilket gör att man såklart vill äta mer och så går man upp i vikt. Därför är det skärmande när man ser och hör om skolor och förskolor som serverar barnen fettsnålt när det gäller t.ex lättmargarin och lättmjölk. Margarin liksom, hur äckligt är inte det OCH onaturligt. Och blir inte barnen mätta i skolan pga lightprodukterna har de svårt att koncentrera sig och därmed svårt att lära sig.

Åker vi på kalas eller om jag bli bjuden på mat/fika i andra större sammanhang, t.ex på jobbet,  så tycker de flesta att ”du ska väl unna dig”. Unna sig betyder kanske något helt annat för mig eftersom jag har en annan inställning till den maten folk tycker är värd att unna sig. Jag är väldigt förtjust i sötsaker (äter såklart ibland men försöker begränsa mig) men jag vet innerst inne vad jag mår bra av och det är inte för stora mängder socker i alla fall. I julas slarvade jag rejält med kosten igen och jag lovar er, jag hade huvudvärk varenda eviga dag som jag fick ta massa Ipren för att bli av med. Dåligt.
Sedan måste jag också bara säga att det är INTE synd om våra barn för att vi sätter upp gränser vad det gäller godis, skräpmat och söta yoggisar och juicer på morgonen. Tvärtom säger jag, det är synd om dem som får alldeles för mycket i tid och otid!

Men nog om detta för jag kan nog skriva hur mycket som helst om detta annars och det kan jag bespara er 😉 Men nu ska jag i varje fall försöka dra ner på mjölken här i familjen. Mjölken är verkligen en helig ko här i Sverige. Jag misstänker att ni är många som tycker jag är heltokig som tycker såhär men det står jag för och var och en får ju tro och tycka som den vill. Jag anser att vi inte behöver dricka mjölk. Är det kalcium man är rädd att missa får vi i oss det i ost, sesamfrön, mandel, lax och linfrö för att nämna några exempel. Kalcium finns även i färska örter såsom basilika och persilja.

Varför ska mina barn dricka mjölk? För att de ska få i sig A- och D vitamin? Men det får de i så fall i sig i smör, ägg, morot och även i färska kryddor. D-vitamin finns även i fisk som lax, det älskar våra barn. Anledningen till att jag vill att barnen ska dra ner på det, eller rättare sagt Alicia som är den enda som gillar mjölk av våra tjejer, så är det för att hon ofta är ”kladdig” i magen (om ni förstår vad jag menar utan att behöva precisera ; ) ) dricker sig mätt på det PLUS allt mjölksocker (laktos) som finns i mjölken. Kanske beror hennes oroliga mage på laktosen?
Jag har även läst på och det finns ett protein i mjölken som heter kasein och är ett problem för barn med koncentrationssvårigheter och ”spring i benen”. Båda mina barn har mycket av den varan 😉  Kasein är också sammankopplat med autoimmuna sjukdomar.
Jag tror att vatten är det bästa att dricka!
Jag har bara druckit mjölk till kaffet men nu ska jag ersätta detta med mandelmöjlk har jag tänkt. (Ej sponsrad). Det är i nuläget inte jättegott men jag tror det är vanesak och en inställning. Däremot är det supergott att göra smoothies på mandelmjölk, det behöver jag inte vänja mig vid 😉

Tack för att du orkade läsa♥

KRAM

You Might Also Like

15 Comments

  • Reply Fredrika 1 februari, 2018 at 14:08

    Hej Nina! Ett tips är att ha Oatlys ”iKaffe” i kaffet om du inte testat det. Personligen tycker jag det är mycket godare än mandelmjölk. Den är framtagen just för att ha i kaffe, används på caféer för att skumma och är gjord på havre (: Brukar frysa in halva paketet då jag endast har det i kaffet och det går åt så lite. Kram!

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 14:26

      Tack gulliga du för tips. Har testat denna dryck tidigare men då jag vill dra ner på spannmålsprodukter tycker jag mandelmjölk är strået vassare 🙂 Men jättebra alternativ, håller med dig!
      Kram!

  • Reply Tabita 1 februari, 2018 at 14:46

    Jag har alltid soyamjölk i mitt kaffe, den som är just för att ha i kaffe, supergod!!
    Puss på dig gums! Och håller med nästan allt du säger förutom att jag aldrig kommer kunna sluta äta pasta, haha ??

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 16:31

      Just det ja! Det måste jag ju köpa hem gums! Du min lilla italienska, det förstår jag såväl <3

  • Reply Ida 1 februari, 2018 at 14:58

    Jag har kört på Mandelmjölk ett tag i kaffet, blir bättre och bättre. Du som äter enlig LCHF, kanske borde testa att ha i en tsk kokosolja i? Det ger lite samma effekt som mjölk och ger dig dessutom lite mer mättnadskänsla!

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 16:32

      Jag har även det hemma och som du säger är det jättebra för mättnadskänslan!!

  • Reply Sara 1 februari, 2018 at 15:26

    Vi har också gränser vad gäller socker/skräpmat till våra barn. Tex så dricker ingen av barnen läsk ( V är snart 8 år och M är 4 år), de får välja 10 godisbitar i affären på lördagen och sen så har vi gränser med juice/saft, kex och glass mm. Det tråkiga i det hela är att vi blir bemötta på ett negativt sätt från omgivningen. Senast i julas när vi firade julafton och min moster uttrycker att det är SYND om barnen för att de inte får dricka läsk. Jag blir så jäkla less och besviken på omgivningen. Vi gör det för våra barns skull. Barn i dag dricker/äter alldeles för mycket socker samt skräpmat. Det är de vuxnas fel att de ger sina barn det här beroendet och många barn lider verkligen av det! Och det är dem barnen det är synd om, INTE mina.

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 16:36

      Ja det är väl ett märkligt fenomen, att det är synd om barnen. Jag är också less på det och blir väldigt provocerad när folk lägger den typen av kommentarer. Tänker precis som du säger att man gör det för barnens skull, för att de ska må bra och få en bra start i sina tidiga år där man lägger så mycket till grund för resten av livet.

  • Reply Jessica 1 februari, 2018 at 15:52

    Är själv vegetarian och äter nästintill veganskt, och jag håller helt med dig. Detta går kanske inte så bra ihop med LCHF men hos oss dricker vi och barnen en kombinerad ris-och kokosmjölk som heter Coconut Dream. Mycket godare än mjölk tycker jag själv! Tror att det är väldigt bra att ifrågasätta sina vanor och fråga sig varför man egentligen äter och dricker vissa saker som man kanske har gjort sedan barndomen, och hur det egentligen påverkar oss. Mår personligen bättre än någonsin tack vare min kost idag, och tycker dessutom att det är godare ? många har ifrågasatt vår kost och haft olika åsikter, men det får dem gärna ha! Vi äter det vi mår bra av efter att ha testat både det ena och andra! Kram

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 16:38

      Så spännande med coconut dream, måste jag testa! Precis, det viktiga är att äta en kost man mår bra av!

  • Reply Anna 1 februari, 2018 at 16:16

    Att inte äta enligt LCHF innebär ju inte att man äter en massa godis o socker, vilket du får det att låta som. Själv tror jag att det är mer hälsosamt att öka mängden protein (dock ej kött) än att trycka i sig en massa fett. Protein mättar lika bra. Att utesluta socker och vitt mjöl tror jag stenhårt på men att äta enligt LCHF tror jag personligen inte alls på. Man kan säkert gå ner i vikt av det men tyvärr tror jag att det långsiktigt har mkt negativa effekter i form av åderförkalkning mm. Att äta mat med så mycket näring som möjligt (mkt gröna grönsaker etc) tror jag aldrig kan gå fel. Sedan behöver man ju inte kategorisera den.

    • Reply newhomebynina 1 februari, 2018 at 16:50

      Nej, det menar jag inte. Jag menar bara att man blir ofta ifrågasatt om man går utanför ramen när det gäller kosten, t.ex äter enligt LCHF. Men det är däremot sällan någon som ifrågasätter att du handlar godis på fredagskvällen.
      När det gäller LCHF trycker jag inte i mig fett MEN det fett jag har till min kyckling, fisk eller köttbit (med t.ex ett blomkålsris och en bra sallad) är riktigt fett, dvs en produkt som är ren och med en högre fetthalt. T.ex att göra en sås på cream fraishe är du själv sätter smaken med örter och andra naturliga saker. För mig är det ren mat och bra mat, mat man blir mätt av, mat som håller blodsockret och jag tror inte på varken högt kolesterol eller åderförkalkning. Så tror jag och alla tror vi olika, hur vore det annars 🙂

  • Reply Elin 1 februari, 2018 at 22:25

    Har du testat kokosmjölk? Inte kokosvatten utan den som mer är en motsvarighet till mandelmjölken. Ingen höjdare dock om man inte tycker om kokos… funkar till allt tycker jag! Och smoothiesarna (stavas????) blir såååå goda!!!

  • Reply A 2 februari, 2018 at 08:17

    Men å så söt mugg, vart kommer den ifrån?

    Trevlig helg/Anne

  • Reply Daniela 2 februari, 2018 at 12:26

    Jag tycker du är helt rätt ute nina! Många studier visar att t.ex. inte fet mat är problemet när vi snackar hög cholestrol/hjärtsjukdomar utan snabba kolhydrater som gör våra ådrar porösa. Själv föredrar jag också osötad mandelmjölk för att jag känner också att man blir kladdig i magen av vanlig mjölk. Våra barn får äta socker, men mycket kontrollerat. Det finns bra alternativ till t.ex. riktig glass.
    Vi tycker om följande:
    Skiv 2 bananer och frys dem ett tag. Blanda sedan med frysta bär eller fryst mango, tillsätt 2 msk kesella eller oatly’s alternativ till creme fraiche, lite vaniljpulver och söta med t.ex. ett klick agavesirap om du vill. Mixa väl. Barnen älskar denna ”glass”!

  • Leave a Reply